Hoogste stijging aantal verkeersdoden sinds 1989

Het aantal verkeersdoden is in 2018 flink gestegen. In 2017 vielen er nog 613 verkeersdoden, in 2018 waren dat er 678. De stijging van 11 procent is de grootste sinds 1989.

Vooral automobilisten in personenauto’s, fietsers en mensen in een scootmobiel overleden vaker, blijkt uit cijfers van het CBS. Er waren in 2018 233 dodelijke slachtoffers met de auto, terwijl 228 fietsers overleden. In 2017 was dat cijfer nog 201 voor automobilisten en 206 voor fietsers.

 

Afleiding een van de oorzaken

Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland wijt de stijging aan te hoge snelheden, alcohol in het verkeer en afleiding in de auto. Ook verandert het gedrag van verkeersdeelnemers soms, en dat is volgens hem niet altijd wenselijk. “Als je je hele leven 17 kilometer per uur hebt gefietst, moet je dan ineens op je 75ste 25 kilometer per uur gaan fietsen op een elektrische fiets?” Ook hoogleraar mobiliteitsbeleid Bert van Wee van de TU Delft noemt afleiding in de auto als factor voor de stijging. “Met name als de ogen niet meer op de weg zijn gericht, ligt er gevaar op de loer. Dus bijvoorbeeld als automobilisten aan hun Spotify-playlist zitten.”

 

Meer fietser onder slachtoffers

Ook waren er dus flink meer fietsers onder de slachtoffers. Dat kan voor een deel komen door e-bikes, stelt Van Wee. “Er is een groter verschil in snelheid op het fietspad en daardoor meer kans op ongelukken. Daarbij komt dat de klap groter is als je met 30 kilometer per uur valt dan met 15 kilometer per uur.”

Klik hier om het hele bericht te lezen.

 

Bron: Rijschoolvandaag.nl





Tijdstip:


Vraag/opmerking:




Vraag/opmerking:

Download onze app!