Elektrische auto’s (ondanks subsidie) onbetaalbaar voor meeste Nederlanders

Morgen praat de autowereld met de Tweede Kamer over de maatregelen die nodig zijn om de CO2-uitstoot omlaag en het aandeel elektrische auto’s fors omhoog te krijgen. Dat mondt uit in adviezen wat er vooral níet gedaan moet worden. Niet teveel subsidiëren; lijkt het advies te luiden. Subsidies kosten de overheid bakken met geld en modale gezinnen kunnen ook met subsidie een elektrische auto niet betalen.

De elektrische auto blijft aan populariteit winnen. Vorige maand werd de grens van 50.000 elektrische auto’s doorbroken. Op 31 maart reden er welgeteld 53.592 volledig elektrische auto’s rond. Een groot deel van de forse stijging is te danken aan nieuwe, betaalbaardere modellen. Tesla Model 3 (55.000 euro) bijvoorbeeld, werd dit jaar al 2700 keer verkocht. Maar ook de elektrische Kia Niro, VW Golf, Nissan Leaf en de Hyundai Kona doen het goed.

De dure Tesla’s (rond de 100.000 euro) zijn uit de gratie, met name door de Teslataks voor elektrische leaseauto’s. De supervoordelige bijtelling van 4 procent geldt alleen nog voor de eerste 50.000 euro; alles wat de auto méér kost, wordt belast met een standaardbijtelling van 22 procent.
 

Onwenselijke marktverstoring

De RAI waarschuwt voor te veel subsidie voor de elektrische auto. Voor de 25.000 elektrische auto’s die vorig jaar werden verkocht, wordt de komende vijf jaar 700 miljoen fiscale subsidie opgehoest. Vooral de toch al bemiddelde rijders van de duurste elektrische auto’s profiteren.,,Oversubsidiëring is funest voor het draagvlak bij de belastingbetaler en veroorzaakt onwenselijke marktverstoring. Breed draagvlak is essentieel voor het slagen van het klimaatbeleid’’, betoogt RAI-voorzitter Steven van Eijck.

 

Klik hier om het gehele bericht te lezen.

 

Bron: Rijschoolvandaag.nl





Tijdstip:


Vraag/opmerking:




Vraag/opmerking:

Download onze app!